Henri van Wermeskerken

(1882-1937)
In 1928 maakte ‘literatuur’ deel uit van de Olympische ‘sporten’. De Nederlandse journalist en schrijver Henri van Wermeskerken, zoon van schrijfster Johanna van Woude, deed mee, maar behaalde geen medaille. Het is typerend voor hem: hij was erbij, maar niemand herinnert zich het meer. Hij schreef romans en toneel en was correspondent van onder andere De Telegraaf, het Haarlems Dagblad, het NRC en het Soerabajasch Dagblad.
Vervaardigd 1928
Techniek Olieverf op doek
Afmetingen 95 x 75 cm

Henri van Wermeskerken

door Han van Meegeren (1889-1947)

Een echte Han van Meegeren! De schilder die de geschiedenisboeken in is gegaan als een van de meest geniale vervalsers, maakte dit portret van Henri van Wermeskerken voordat hij van het rechte pad raakte.

Als Van Wermeskerken in 1928 voor Van Meegeren poseert, zijn beiden succesvolle Haagse kunstenaars. Journalist  en (toneel)schrijver Van Wermeskerken had zich na een correspondentschap in Nederlands-Indië in 1922 gevestigd in Den Haag, waar hij onder meer voorzitter was van de Bond van Nederlandse Tooneelschrijvers. In deze periode ontmoette hij Van Meegeren, die, getrouwd met actrice Jo van Walraven, ook in de Haagse kunst- en toneelwereld verkeerde.

Hoewel Van Meegeren een veelgevraagd portretschilder was, kreeg hij weinig waardering van de kunstcritici. Dit frustreerde hem in hoge mate en het deed hem besluiten grote meesters als Frans Hals en Pieter de Hoogh te gaan vervalsen. Hij schilderde op zeventiende-eeuwse doeken, maakte zijn eigen verf en gebruikte hetzelfde soort penselen als de kunstenaars destijds. Met bakeliet zorgde hij ervoor dat de verf er precies oud genoeg uitzag. Hij beheerste zijn techniek zo onberispelijk, dat het hem lukte de beste kunstcritici en kunstexperts van de 'echtheid' van zijn schilderijen te overtuigen.

1937, het jaar waarin Van Wermeskerken op 55-jarige leeftijd aan een hartaanval overleed, was de grote doorbraak van Van Meegeren. Zijn schilderij De Emmaüsgangers werd aangezien voor een Johannes Vermeer en voor een enorm bedrag aangekocht door museum Boijmans van Beuningen. Pas acht jaar later ontdekte men dat niet Vermeer, maar Van Meegeren het schilderij had gemaakt.

Ironisch genoeg is door zijn oplichterij zijn eigen werk veel meer waard geworden. Hij werd zelfs zo beroemd dat er vervalste Van Meegerens in omloop kwamen. Het leven van Van Meegeren werd in 2016 door Rudolf van den Berg verfilmd onder de titel Een echte Vermeer.