Heere Heeresma

(1932-2011)
Heere Heeresma schreef verhalen en romans. In 1962 brak hij door met Een dagje naar het strand, een roman over de alcoholist Bernd die het gehandicapte meisje Walijne – vermoedelijk zijn eigen dochter maar zij noemt hem ‘oom’ – ophaalt bij zijn ex Medusa.  
Vervaardigd 1935
Techniek Olieverf op doek
Afmetingen 40 x 30,5 cm

Heere Heeresma

door Francisca Kloek (1891-1970)

We zien hier de driejarige Heere Heeresma, geschilderd door Francisca Kloek. Over zijn jongste jaren in Amsterdam publiceerde hij in 2005 de tweedelige autobiografie Een jongen uit plan Zuid, die samen de jaren 1938-1946 beslaan. De fascinatie en het onbegrip van een kind in de bezettingstijd:

‘En heb jij je al aangemeld voor de Jeugdstorm?’ wilde de kioskjuffrouw weten. En opnieuw proef ik de Frujetta waarop ik vaak liep te sabbelen. Ik rende weg, de Marnixstraat in, waar een paar heimachines naar cokes en teer ruikende wolken over de rijweg walmden en nog enige tijd een Panzer, geschilderd in de woestijnkleuren, beige en bruin, mij vooruit reed.

Heeresma vond dat literatuur direct en realistisch moest zijn en wilde een breed publiek aanspreken. Hij was in die tijd copywriter bij het Rotterdamse reclamebureau Lintas, dat gelieerd was aan Unilever. ‘De reclame is minstens zo’n wezenloze wereld als die van het literair plantsoen’, zei hij daarover. ‘Ik kon het alleen doen met grote hoeveelheden drank.’ Zijn bekendste titel: Han de Wit gaat in ontwikkelingshulp (1972) verscheen in een bonbon- en een komkommereditie – verrassende marketing voor die tijd.

Heere Heeresma schreef ook, vaak zeer ironische, pornoverhalen, die gebundeld werden in onder andere Een hete ijssalon. Zijn boeken waren mateloos populair. Of, zoals Peter Buwalda zijn heldin Isabelle Orthel laat denken, in Otmars zonen (2019): ‘Ze stonden in elk rijtjeshuis’.