14 januari 2019

Uitreiking Jan Campert-prijzen 2018

Op 20 januari wordt het internationale literatuurfestival Winternachten afgesloten met het Schrijversfeest. Een feestelijk programma rond de uitreiking van de Jan Campert-prijzen.

Tijdens het Schrijversfeest in Theater aan het Spui wordt de Nederlandse literatuur gevierd met optredens van onder meer Jenny Arean, Mathilde Santing, Douwe Draaisma, Maartje Meijer en Hans Aarsman. De bijeenkomst wordt geopend door Maxime Garcia Diaz die voordraagt uit eigen werk. Vervolgens dragen scholieren gedichten voor die ze tijdens workshops op school hebben geschreven.

Voordat Robert van Asten, wethouder Mobiliteit, Cultuur en Strategie de Jan  Campert-prijzen uitreikt, bepalen de bezoekers wie van drie genomineerde scholieren de Jonge Campert-prijs, de prijs voor een jonge Haagse dichter, krijgt. Daarna ontvangt Annemarie Estor de Jan Campert-prijs voor haar dichtbundel Niemandslandnacht. Jan van Aken krijgt voor zijn roman De ommegang de F. Bordewijk-prijs. De tweejaarlijkse prijs J. Greshoff-prijs gaat naar Marja Pruis voor jaar essaybundel Genoeg nu over mij. Het Schrijversfeest culmineert in de uitreiking van de Constantijn Huygens-prijs voor een geheel oeuvre, die dit jaar wordt uitgereikt aan Nelleke Noordervliet.

De Campert-prijzen zijn de literatuurprijzen van de gemeente Den Haag, toegewezen door de aan het Literatuurmuseum gelieerde Jan Campert-stichting. Aan de Huygens-prijs is een bedrag van € 10.000 verbonden, aan de overige prijzen € 5.000.

Zondag 20 januari, 14:30-16:00, Theater aan het Spui
15,- | 12,50 (Uitpas) | 7,50 (CJP, Studenten, Ooievaarspas)
Informatie en kaartverkoop: www.writersunlimited.nl

Het Schrijversfeest wordt georganiseerd door Writers Unlimited in samenwerking met de Jan Campert-stichting / Literatuurmuseum.