6 januari 2020

Uitreiking Jan Campert-prijzen

Op 19 januari wordt het internationale literatuurfestival Winternachten afgesloten met het Schrijversfeest. Een feestelijk programma rond de uitreiking van de Jan Campert-prijzen.

Tijdens het Schrijversfeest in Theater aan het Spui wordt de Nederlandse literatuur gevierd met voordrachten van Joke Hermsen, Tjitske Jansen en Thomas de Veen. Muzikale odes worden uitgevoerd door klassiek accordeonist Oleg Lysenko, componist en pianist Tijn Wybenga en trompettist Alistair Payne. Dichter Jasper Albinus draagt het openingsgedicht voor en de presentatie is in handen van Noraly Beyer.

Voordat Robert van Asten, wethouder Mobiliteit, Cultuur en Strategie de Jan Campert-prijzen uitreikt, bepalen de bezoekers wie van drie genomineerde scholieren de Jonge Campert-prijs, de prijs voor een jonge Haagse dichter, krijgt. Daarna ontvangt Paul Demets de Jan Campert-prijs voor zijn dichtbundel De Klaverknoop. Marenthe de Moor krijgt voor haar roman Foon de F. Bordewijk-prijs. De tweejaarlijkse prijs Nienke van Hichtum-prijs gaat naar Gideon Samson voor Zeb. Het Schrijversfeest culmineert in de uitreiking van de Constantijn Huygens-prijs voor een geheel oeuvre, die dit jaar wordt uitgereikt aan Stefan Hertmans.

De Campert-prijzen zijn de literatuurprijzen van de gemeente Den Haag, uitgereikt door de aan het Literatuurmuseum gelieerde Jan Campert-stichting. Aan de Huygens-prijs is een bedrag van € 12.000 verbonden, aan de overige prijzen € 6.000.

Zondag 19 januari, 14:30-16:00, Theater aan het Spui
15,- | 12,50 (Uitpas) | 7,50 (CJP, Studenten, Ooievaarspas)
Informatie en kaartverkoop: www.writersunlimited.nl

Het Schrijversfeest wordt georganiseerd door Writers Unlimited in samenwerking met de Jan Campert-stichting / Literatuurmuseum.