10 december 2016

Peter van Straaten

Naar aanleiding van zijn overlijden op 8 december wijdt het Literatuurmuseum een expositie aan tekenaar, cartoonist en schrijver Peter van Straaten (1935-2016).

Van Straaten dankt zijn populariteit mede aan de in Vrij Nederland, de Volkskrant en Het Parool verschenen tekeningen over het literaire leven. Hierin zette hij schrijvers en hun uitgevers te kijk. De kenmerkende, krasserige scènes zijn voorzien van geestige, puntige onderschriften. Favoriete locaties voor deze scènes zijn het bed, de kroeg en de vergaderzaal. Van de ruim 800 tekeningen die Peter van Straaten in 2008 en 2013 aan het Literatuurmuseum geschonken heeft, is vanaf zaterdag 10 december een selectie te zien. Als ode aan zijn vakmanschap en aan zijn oog voor de vrolijk stemmende tristesse die ook het literaire leven soms kenmerkt.

De kleine expositie behoort tot een reeks kortlopende actuele tentoonstellingen van het museum. De looptijd ervan is afhankelijk van de literaire actualiteit.