8 september 2020

Live online programma P.C. Hooft-prijs 2020

Op donderdag 17 september ontvangt Maxim Februari de P.C. Hooft-prijs 2020 voor beschouwend proza. Het programma is vanaf 20.00 uur live te volgen via Literatuurmuseum.nl.

De door het Literatuurmuseum georganiseerde uitreiking vindt plaats in het Haagse theater Diligentia, maar elke literatuurliefhebber kan getuige van zijn van het feestelijke programma. Abdelkader Benali en Aldith Hunkar presenteren tijdens de uitreiking een live online uitzending met bijdragen van onder anderen Adelheid Roosen, Maartje Wortel en Benno Baksteen. Vanaf 20:00 is de livestream hier te bekijken.

Doet de video hieronder het niet? Klik dan hier.

De P.C. Hooft-prijs 2020 voor het oeuvre van Maxim Februari werd in december 2019 toegekend op een voordracht van een jury bestaande uit Marian Donner, Odile Heynders, Lotte Jensen, Jan de Roder (voorzitter) en Stephan Sanders. Volgens hen werpt Februari met zijn stijl ‘een effectieve dam op tegen eenduidigheid, stelligheid en onwrikbaar gelijk’.

Vanwege de coronapandemie vindt de uitreiking deze maand pas plaats. Een beperkt aantal gasten zal in het theater getuige zijn van de uitreiking van de prijs en het dankwoord van Februari, maar ook van een speciaal voor deze gelegenheid geschreven theatermonoloog van Adelheid Roosen, een bijzonder muzikaal intermezzo – Cross-over Satie – en een choreografie die danser Lanre Malaolu exclusief voor deze avond maakte.

Live uitzending

Voor de eerste keer is de uitreiking van deze prestigieuze prijs ook door elke literatuur- en cultuurliefhebber te volgen. In de live uitzending via Literatuurmuseum.nl vormen de belangrijkste programmaonderdelen de rode draad, aangevuld met unieke andere items. Zo licht Februari toe waarom hij voor bijdragen van Roosen, Satie en Malaolu koos, en zullen onder anderen Maartje Wortel, Niña Weijers en Benno Baksteen treffende zinnen voorlezen uit het oeuvre van Februari en hierop reageren.

Over de P.C. Hooftprijs

De P.C. Hooftprijs bestaat al sinds 1947, het jaar waarin de driehonderdste sterfdag van Pieter Corneliszoon Hooft werd herdacht. De belangrijkste Nederlandse oeuvreprijs wordt jaarlijks wisselend toegekend voor proza, essay en poëzie. Recente eerdere laureaten in de categorie beschouwend proza zijn: Bas Heijne (2017), Willem Jan Otten (2014) en H.J.A. Hofland (2011). Aan de prijs is een bedrag verbonden van € 60.000. Het secretariaat van de stichting ligt bij het Literatuurmuseum, dat ook de prijsuitreikingen organiseert.