7 juni 2021

Literatuurmuseum heropent met illustratietentoonstelling Marije Tolman

Na een maandenlange lockdown opent het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum op 9 juni weer zijn deuren. Vanaf die dag is ook de nieuwe illustratietentoonstelling met het werk van Marije Tolman (1976) te zien. Onlangs stond ze een deel van haar omvangrijke oeuvre af aan het museum. Hoe eigenzinnig, divers en grappig haar werk is, blijkt wel uit deze tentoonstelling.

Tussen zwemmende ijsberen en stijgend water vist Marije Tolman naar vrolijkheid

Lees artikel

Tolman is onder meer bekend van Vosje, De Boomhut en de Wolf en Hond-reeks. Vol sfeer en verwondering; zo zijn haar illustraties. Kenmerkend is dat ze steeds een extra laag aan een verhaal weet toe te voegen en dat ze de leegte niet schuwt, waardoor ze ruimte laat voor de verbeelding. Voor Tolman moet een tekening volmaakt zijn in onafheid. Zodra het té glad is, teken je de ziel eruit. ‘Er moet een soort raadsel in het werk intact blijven’, aldus Tolman. De tentoonstelling toont een selectie van haar werk en is te zien tot en met 5 september.

Over Marije Tolman
Tolman is de dochter van beeldend kunstenaar Ronald Tolman. Ze studeerde grafisch en typografisch ontwerpen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en vervolgens aan het Edinburgh College of Art. Daar in Schotland ontdekte ze haar passie voor illustreren. Een tijdje werkte ze als grafisch vormgever, maar ze miste het ambachtelijke, het werken met potloden en penselen. Sinds 2004 is ze fulltime illustrator, waarbij ze analoog werkt. Met onder meer een Gouden en Zilveren Penseel én een Bologna Ragazzi Award behoort Tolman tot de top van de Nederlandse illustratoren. Haar werk verschijnt in vele landen, van Amerika tot Zuid-Afrika.

En verder…
In het Kinderboekenmuseum zijn vanaf 9 juni ook enkele veranderingen te ontdekken en te beleven voor de bezoekers. Zo zijn alle tentoonstellingen nu ook Engelstalig en is de tentoonstelling Papiria vernieuwd.

Reserveer hier uw tickets voor het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum!