10 januari 2019

Illustraties Philip Hopman naar museum

Philip Hopman heeft het overgrote deel van zijn originele illustraties, inclusief schetsen en voorstudies, in langdurige bruikleen gegeven aan het Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum.

Hopman debuteerde in 1988 als kinderboekenillustrator en heeft inmiddels meer dan 200 kinderboeken van Nederlandse en buitenlandse auteurs geïllustreerd, onder wie Hans Hagen, Astrid Lindgren en Annie M.G. Schmidt.

Hopman maakt, zoals hij het zelf zegt, tekeningen om in te verdwalen. Zijn werk is zonnig en onstuimig en zit vaak boordevol hilarische details. Ter gelegenheid van de aanwinst brengt het Kinderboekenmuseum een ode aan Hopman en exposeert een ruime selectie van zijn mooiste tekeningen. Van de illustraties die hij maakte voor zijn eerste boek, Een reuze heksentoer, tot het boek dat hij zelf schreef en illustreerde, Givenchy. Ook toont het museum tekeningen uit de Boer Boris-serie, die Hopman samen met Ted van Lieshout maakt.

De tentoonstelling Philip Hopman - In beeld is te zien van 11 januari t/m 30 juni 2019.