20 september 2018

Huygens-prijs voor Noordervliet

Nelleke Noordervliet krijgt voor haar oeuvre de Constantijn Huygens-prijs 2018. De prestigieuze prijs is een van de literaire prijzen die de Jan Campert-Stichting namens de gemeente Den Haag uitreikt.

Nelleke Noordervliet (Rotterdam, 1945) wordt sinds haar debuut Tine of De dalen waar het leven woont in 1987 erkend als een van de belangrijkste hedendaagse Nederlandse schrijvers. Ze schreef verhalen, essays, boeken over geschiedenis en een aantal succesvolle romans. Haar werk is meermaals genomineerd en bekroond en in verschillende talen vertaald. Uit haar werk spreekt steeds de actualiteit van het verleden en de historiciteit van het heden. Ze gebruikt haar aanzienlijke stilistische en vertelkwaliteiten om in literatuur iets wezenlijks te zeggen over de wereld.

Aan de Huygens-prijs is een bedrag van € 12.000 verbonden.Van de jury maakten deel uit: Erica van Boven, Jeroen Dera, Arjen Fortuin, Sarah Vankersschaever, Aad Meinderts (voorzitter), Sanne Parlevliet, Jan de Roder, Jeannette Smit en Carl De Strycker. Eerdere recente laureaten zijn: Hans Tentije (2017, Atte Jongstra (2016), Adriaan van Dis (2015), Mensje van Keulen (2014) en Tom Lanoye (2013).

De feestelijke prijsuitreiking wordt georganiseerd i.s.m. het Literatuurmuseum en vindt plaats tijdens het Schrijversfeest, de afsluiting van Winternachten internationaal literatuur festival Den Haag op zondagmiddag 20 januari 2019 in het Theater aan het Spui in Den Haag. Dan worden ook de overige Haagse literatuurprijzen van de aan het Literatuurmuseum gelieerde Jan Campert-Stichting uitgereikt.