26 september 2019

Huygens-prijs voor Hertmans

Stefan Hertmans krijgt voor zijn oeuvre de Constantijn Huygens-prijs 2019. De prestigieuze prijs is een van de literaire prijzen die de aan het museum gelieerde Jan Campert-Stichting namens de gemeente Den Haag uitreikt.

Sinds de publicatie in 2013 van Oorlog en terpentijn is Stefan Hertmans (Gent, 1951) een van de bekendste schrijvers van ons taalgebied. De roman werd een groot verkoopsucces en betekende de grote doorbraak bij het brede publiek voor deze auteur die al langer een van de belangrijkste schrijvers van ons taalgebied was. Sinds zijn debuut in 1981 met het experimentele prozaboek Ruimte heeft hij een oeuvre opgebouwd dat vrijwel alle genres bestrijkt. Zijn verzamelde poëzie beslaat ongeveer duizend bladzijden gedichten, zijn proza omvat romans, verhalen, een reisboek en essays. Hij schreef theaterteksten die ook over de grenzen zijn opgevoerd en publiceerde belangwekkende monografieën over filosofie en beeldende kunst. In elk van die genres heeft hij boeken laten verschijnen die tot de hoogtepunten van de hedendaagse literatuur gerekend kunnen worden. Daarnaast is hij in binnen- én buitenland een gewaardeerde stem in het publieke debat.

‘Het publiek heeft deze schrijver omarmd, in de buitenlandse pers gooit hij hoge ogen en ook in Nederland en Vlaanderen is de waardering voor zijn werk groot. De toekenning van de Huygens-prijs onderstreept deze brede erkenning en bekroont een veelzijdig en groots oeuvre’, aldus de jury bestaande uit Erica van Boven, Jeroen Dera, Arjen Fortuin, Sarah Vankersschaever, Aad Meinderts (voorzitter), Sanne Parlevliet, Jan de Roder, Jeannette Smit en Carl De Strycker. Aan de Constantijn Huygens-prijs is een bedrag van € 12.000 verbonden. Eerdere recente laureaten zijn onder meer Nelleke Noordervliet, Adriaan van Dis en Tom Lanoye.

De feestelijke prijsuitreiking vindt plaats tijdens het Schrijversfeest, de afsluiting van Winternachten internationaal literatuur festival Den Haag op zondagmiddag 19 januari 2020.