31 maart

Gratis Boekenweek-rondleiding 2019

Op 31 maart sluit het Literatuurmuseum de Boekenweek af met een gratis rondleiding over moeders in de literatuur. Wees er snel bij, het aantal plaatsen is beperkt!

Deze speciale Boekenweek-rondleiding voert langs portretten van schrijvers die een bijzondere band met hun moeder hadden. Duidelijk wordt dat de moeder in de Nederlandse literatuur veelzijdig is – waarschijnlijk net zo veelzijdig als moeders in de werkelijkheid.

Waar Adriaan van Dis via de omweg van grimmigheid probeert zijn moeder recht te doen in zijn bestseller Ik kom terug, schrijft Mensje van Keulen in Olifanten op een web juist vanuit een liefde die eigenlijk nooit heeft gewankeld. Ook Renate Dorrestein schreef meer dan eens over de moeder – vanuit het kind-perspectief, want zelf wilde ze nooit moeder worden. De rondleiding gaat langs deze en andere schrijvers die via hun literaire werk de onverbrekelijke moederband probeerden te begrijpen. Soms om af te rekenen, soms om te eren, maar vaak in het besef, zoals Arnon Grunberg het formuleert, dat je nooit aan de verwachtingen kunt voldoen. Uiteraard wordt tijdens de rondleiding ook stilgestaan bij het portret van Martinus Nijhoff, schrijver van het gedicht ‘De moeder de vrouw’.

Wanneer:  zondag 31 maart

Aanvang:  11 uur en 13 uur

Kosten:  gratis op vertoon van een geldig entreebewijs

Aanmelden: telefonisch via 070-3339666 tijdens openingstijden van het museum

Het aantal plaatsen per rondleiding is beperkt, dus wees er snel bij.

De 84e Boekenweek vindt plaats van 23 t/m 31 maart.