19 augustus 2020

Bijzonder samenwerkingsproject: Fesa in het museum

Fesa, ofwel feest. In november 2020 is Suriname 45 jaar onafhankelijk van Nederland. Reden voor het Literatuurmuseum, het Nationaal Archief Suriname en de Universiteit Leiden om een bijzondere samenwerking aan te gaan.

In de verwerking van de koloniale geschiedenis en in het beschrijven van de onafhankelijkheidsstrijd spelen Surinaams-Nederlandse schrijvers een unieke rol. In de archieven van het Literatuurmuseum en Nationaal Archief Suriname zijn allerlei sporen te vinden die wijzen naar de koloniale en slavernijgeschiedenis, maar ook naar de creatieve en kunstzinnige uitwisseling tussen Suriname en Nederland. De literatuur heeft genoeg te bieden om recht te doen aan alle kanten van het verleden.

Met steun van het Mondriaanfonds gaan onderzoekers in het project Fesa in het museum op zoek naar deze sporen. De zoektocht zal onder meer leiden langs de archieven van schrijvers en dichters als Anton de Kom, Albert Helman, Bea Vianen en Trefossa. Het onderzoek zal resulteren in onder meer een online expositie waarin zes Surinaamse schrijvers uit beide archieven worden geportretteerd, een tentoonstelling, diverse publicaties en onderwijsmateriaal.

Dit project komt tot stand in een samenwerkingsverband van het Literatuurmuseum met The Black Archives, de Hogeschool Rotterdam, het KITLV, Nationaal Archief Suriname, de Taalunie en Universiteit Leiden.