FAQ

Voor wie is het museum? Wat wordt er verzameld? Hier vind je antwoord op veel voorkomende vragen.

Het Literatuurmuseum en het Kinderboekenmuseum vormen samen de Stichting Nederlands Literatuurmuseum en Literatuurarchief (Stichting NLL), voorheen Stichting Letterkundig Museum en Documentatiecentrum. De stichting beheert de literaire schatkamer van Nederland.

Vrijwel alle Nederlandse schrijvers en illustratoren zijn vertegenwoordigd met manuscripten, brieven, kinderboekenillustraties, geschilderde en getekende portretten, foto’s en vele andere unieke documenten en voorwerpen. Ze stelt haar archief ter inzage aan onderzoekers, journalisten, biografen et cetera en toont documenten en objecten in exposities.

Daarnaast maakt ze deel uit van besturen van diverse letterkundige organisaties, waaronder de Stichting P.C. Hooft-prijs, de Jan Campert-Stichting en het Willem Kloosfonds.

Tot het verzamelgebied van ons museum behoren voornamelijk unieke documenten zoals manuscripten, brieven, persoonelijke archivalia van schrijvers, portretten, (kinderboeken)illustraties, voorwerpen: vrijwel alles wat te maken heeft met het werk en het persoonlijke leven van Nederlandse schrijvers.  Het museum verzamelt geen boeken, dat laat het over aan de naastgelegen Koninklijke Bibliotheek. Uitzondering wordt gemaakt voor boeken met uitvoerige opdrachten, aantekeningen of originele illustraties van de auteur of illustrator zelf.

Jazeker. In de studiezaal van de Stichting Nederlands Literatuurmuseum en Literatuurarchief kun je archieven raadplegen van Nederlandse schrijvers en illustratoren. Meer informatie hierover vind je hier.

In de online catalogus zijn beschrijvingen van meer dan 100.000 collectieonderdelen opgenomen. Mocht je het gezochte document hier niet kunnen vinden, dan kan je contact opnemen met studiezaal@literatuurmuseum.nl.

LiteratuurLab is een online platform over de Nederlands literatuur en het literaire erfgoed. Het is onderdeel van de Stichting Nederlands Literatuurmuseum en Literatuurarchief (NLL), en opgezet in samenwerking met het Huygens Instituut.

Op dit platform voor liefhebbers, wetenschappers en het onderwijs worden grote en kleine verhalen uit de literatuurgeschiedenis tot leven gebracht aan de hand van de schatten die het museum bewaart. Dat gebeurt zowel in persoonlijke artikelen geschreven door hedendaagse schrijvers als in langere, meer beschouwende verhalen en online tentoonstellingen gemaakt door conservatoren van het NLL, onderzoekers van het Huygens Instituut of andere literatuuronderzoekers.

In de ticketshop selecteer je de dag van je keuze. De actuele beschikbaarheid per tijdstip zie je nadat je een dag hebt geselecteerd. Kies het moment dat jou het beste past. Het gekozen tijdsblok geldt als binnenkomsttijd.

Het museum is alleen te bezoeken met een vooraf gekocht online ticket. Dit geldt ook voor Museumkaarthouders of houders van andere kortingspassen. Online tickets zijn makkelijk te kopen: ga naar de ticketshop en kies een dag en tijd.

Ja, via ticketsupport is het mogelijk je timeslot te veranderen. Het is echter niet mogelijk tickets te retourneren. Plan je bezoek daarom goed!

Ja, we raden iedereen aan  een ticket online te reserveren zodat je zeker bent van een plekje. Natuurlijk mag je het museum nog steeds gratis bezoeken met een Museumkaart. Vergeet je Museumkaart niet te laten zien aan de kassa!

Je tickets ontvang je per e-mail. Het kan soms enkele uren duren voordat je je tickets ontvangt. Geen e-mail ontvangen? Controleer eerst je spambox. Geen bijlage ontvangen? Neem dan contact op via info@literatuurmuseum.nl of bel 070-3339666.

Het museum heeft geen eigen parkeerterrein. Wel zijn er parkeergarages in de buurt (klik hier voor een overzicht). In de omgeving van het museum geldt betaald parkeren.

Ja, het museum is te bezoeken met een buggy en/of een rolstoel. In het gebouw zijn liften en mindervalidetoiletten aanwezig. Niet alle onderdelen in de tentoonstelling zijn echter toegankelijk met een rolstoel.

Het museum is van en voor iedereen. Daarom doen we er alles aan het museum voor alle bezoekers goed toegankelijk te maken. Ook als je een beperking hebt. Heb je nog vragen of tips voor ons, mail dan naar info@literatuurmuseum.nl. We horen graag van je!

Ja, in het museum is een invalidentoilet aanwezig.

Alleen geleidehonden zijn toegestaan in het museum.

In het museum kun je alleen betalen met een pinpas. Betalen met een creditcard is niet mogelijk.

Ja, aan onze kassa zijn Museumkaarten te koop.

Alleen het tonen van de fysieke Museumkaart geeft recht op toegang met de Museumkaart. De Museumkaart is een persoonlijke kaart. Om die reden verzoeken we je vriendelijk en uitdrukkelijk alleen de fysieke Museumkaart als geldig toegangsbewijs te accepteren.

Nee, ’s avonds is het museum gesloten.

Wij stellen het op prijs als groepen groter dan 10 personen zich vooraf melden. Museumlessen en andere educatieve programma’s moeten van te voren geboekt worden.

Fotograferen is toegestaan zolang je geen flitsapparatuur gebruikt. Ook is het niet toegestaan andere bezoekers of medewerkers te fotograferen.