Ted
van Lieshout

Theo Thijssen-prijs
Ted van Lieshout heeft de Theo Thijssen-prijs 2009 voor kinder- en jeugdliteratuur gekregen. De feestelijke uitreiking vond plaats in september 2009 in het Literatuurmuseum.

De Theo Thijssen-prijs (voortzetting van de Staatsprijs voor kinder- en jeugdliteratuur) voor het gehele oeuvre van Ted van Lieshout (Eindhoven, 1955) is toegekend op voordracht van een jury bestaande uit: Toin Duijx, Ed Franck, Wim Hofman (voorzitter), Rietje Nivard en Sanne Parlevliet.

Recente laureaten die de Theo Thijssen-prijs ontvingen, zijn: Peter van Gestel (2006), Imme Dros (2003) en Joke van Leeuwen (2000). Aan de Theo Thijssen-prijs is een bedrag verbonden van 60.000 euro.

Citaat uit het juryrapport

In de poëzie van Van Lieshout krijgen eenvoudige woorden een heel speciale betekenis en dat maakt het lezen van zijn gedichten tot een belevenis. Alledaagse dingen worden vaak op originele wijze verwoord. Van Lieshout speelt met woorden, weegt ze af, laat overbodige taal weg, biedt hoop en roept indringende beelden op.

Uitreiking

De feestelijke uitreiking vond plaats in september 2009 in het Literatuurmuseum (toen nog Letterkundig museum).

Credits portretfoto: Ben Kleyn

Word vriend van het museum en maak nieuwe tentoonstellingen mogelijk! Help het museum