Willem Jan
Otten

P.C. Hooft-prijs
Willem Jan Otten heeft de P.C. Hooft-prijs 2014 gekregen. De oeuvreprijs was dit jaar bestemd voor beschouwend proza. De feestelijke uitreiking vond plaats op 22 mei 2014 in het Literatuurmuseum.

De P.C. Hooft-prijs 2014 voor het gehele oeuvre van Willem Jan Otten (Amsterdam, 1951) is toegekend op voordracht van een jury bestaande uit Désanne van Brederode, Elma Drayer, Annet Mooij, Jeroen van Kan en Paul Schnabel (voorzitter). Aan de P.C. Hooft-prijs is een bedrag verbonden van 60.000 euro.

Recente eerdere laureaten in het genre essay waren H.J.A. Hofland (2011), Abram de Swaan (2008) en Frédéric Bastet (2005).

Willem Jan Otten neemt de P.C. Hooft-prijs in ontvangst in het Literatuurmuseum in Den Haag. Foto: Mylène Siegers.

Fragment uit het juryrapport

Willem Jan Otten kan gezien worden als een essayist pur sang. Hij is origineel en persoonlijk in de keuzen van zijn onderwerpen. Als lezer merk je hoe hij al schrijvend op zoek is naar een ook voor hem nog onbekende uitkomst van zijn denken.

Uitreiking

De prijs is uitgereikt tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Literatuurmuseum (toen nog Letterkundig museum), op donderdag 22 mei 2014, één dag na de sterfdag van de naamgever van de prijs, de dichter P.C. Hooft (1581-1647), onze grootste renaissancedichter.

Credits portretfoto: Mark Kohn

Word vriend van het museum en maak nieuwe tentoonstellingen mogelijk! Help het museum