Jeroen
Olyslaegers

F. Bordewijk-prijs
Jeroen Olyslaegers (1967) heeft de F. Bordewijk-prijs 2017 gekregen voor zijn roman Wil

In deze gelaagde oorlogsgeschiedenis maakt Olyslaegers ‘met imposante zinnen en in een vernuftige compositie de onoverzichtelijkheid van de oorlogsjaren in de volle breedte voelbaar – aan de hand van de belevenissen van een politieagent die geleidelijk ontdekt dat morele keuzes onontkoombaar zijn,’ aldus de jury. ‘Een uitstekend gedocumenteerde roman die je met twee benen in bezet Antwerpen zet’.

Olyslaegers geeft in Wil (2016) een indringend beeld van de ‘hopeloze positie’ waarin politieagent Wilfried Wils zich tijdens de Duitse bezetting manoeuvreert. Hij schetst de ‘steeds nieuwe verschijningsvormen van diens dilemma’s (…) door zijn baan én doordat hij persoonlijke loyaliteiten heeft aan beide zijden: bij mensen die grote risico’s nemen om de bezetter te saboteren en bij mensen die de Duitsers en hun jodenhaat hartstochtelijk steunen’.

‘Een veront­rustende, louterende en tot introspectie dwingende roman,’ schrijft historicus Marc Reynebau in het begeleidend essay. ‘Wils is “een tweezak”, zoals het vaak klinkt in de roman, een schipperende opportunist, iemand die geen definitieve keuzen wil maken, ook niet tussen collaboratie en verzet, al dwingen de omstandigheden van de tijd – en zijn functie bij de politie – hem daar feitelijk wel toe. Dan dobbert hij mee met de stroom van de Duitse overmacht.’ De kracht van de roman schuilt voor Reynebau in de overtuigende retorische constructie waarmee Wilfried Wils zichzelf begoochelt, en waar Olyslaegers zich van moreel commentaar onthoudt. ‘De roman is één lange monoloog die heen en weer springt in de tijd, waarin verteller Wils een logica en rechtvaardiging construeert voor zichzelf, voor zijn verleden en voor zijn omgang ermee achteraf’.

Jeroen Olyslaegers schrijft romans en theaterstukken. Hij debuteerde in 1994 met de roman Navel, en richtte zich in het daaropvolgende decennium op theaterteksten en recensies. Als romanschrijver keerde hij terug met Wij (2009) en Winst (2012). Wil werd ook bekroond met de Vlaamse Fintro Literatuurprijs, de Confituur Boekhandelsprijs en de Tzumprijs voor de beste literaire zin.

Jury

De jury onder voorzitterschap van Aad Meinderts bestond uit: Erica van Boven, Jeroen Dera, Arjen Fortuin, Sanne Parlevliet, Jan de Roder, Jeannette Smit, Carl De Strycker en Sarah Vankersschaever. Aan de F. Bordewijk-prijs is een bedrag van € 6.000 verbonden.

Uitreiking

De feestelijke prijsuitreiking vond plaats tijdens het Schrijversfeest op zondagmiddag 21 januari 2018 in Theater aan het Spui in Den Haag.

Credits portretfoto: Vysotsky

Word vriend van het museum en maak nieuwe tentoonstellingen mogelijk! Help het museum